Kedves Tanítványaim!
A mai órán Brahms híres nyitányával, az Akadémiai nyitánnyal, és annak párdarabjával, a Tragikus nyitánnyal fogtok megismerkedni.
Brahms Akadémiai (ünnepi) nyitány op. 80. (TK. 138. o.)
Akadémiai ünnepi nyitány abból az alkalomból született, hogy a zeneszerzőt díszdoktorrá avatta a Breslaui Egyetem: a mester - kis rábeszélésnek engedve - ezzel köszönte meg a nemes gesztust. Szerette a tréfát, és ennek zenéjében is szívesen hangot adott. Egyik levelében „janicsár-nyitány"-nak nevezte a darabot a 18. századi „törökös" zenékre utalva. A nyitány nagy létszámú zenekara ugyanis felvonultatja a „Janitscharenmusik" valamennyi jellegzetes kellékét: a nagydobot, a cintányérokat és a triangulumot is. Máshol pedig tréfásan így jellemezte új művét: „diákdalok nagyon vidám egyvelege Suppé modorában." A mű legeslegvégén csendül fel a „Gadeamus igitur” c. egyetemi dal, ballagó ének.
Az Akadémiai nyitányt itt hallgathatod meg
rahms Tragikus nyitány op. 81.
A melankolikus, búskomor hangszínekben tobzódó Tragikus nyitány bő húsz évvel később keletkezett az életvidám és szellemes Akadémiai ünnepi nyitány párdarabjaként. Brahms így nyilatkozott e két műről: az egyik sír, a másik nevet. A nyitány elnevezés nem rejtett programot takar vagy valaminek a bevezetését, hanem önálló, fantáziaszerű zenekari alkotást, amely egy bizonyos karaktert, alaphangulatot jár körül, annak több oldalát is felmutatva.
A Tragikus nyitányt itt hallgathatod meg a híres Bernstein karnagy vezényletében
Írj le 4-5 mondatot a
füzetedbe, hogy melyik nyitány előadásmódja tetszett jobban, és hogy miért. Ha
kész vagy a feladattal, akkor fényképezd le Nekem, és küldd el péntek délután 4 óráig a tanulo9876@gmail.com e-mail címemre.
Jó munkát kívánok!
Ne feledjétek, pénteken 13 órakor találkozunk a ZOOM-os alkalmazáson keresztül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése